Lijn 5 wordt opgeheven.

Hier het bericht uit het Noord Hollands dagblad

’Liever spitsbus dan geen bus’

Het busvervoer in Noord-Holland-Noord wordt niet verder aangepast.
Voorstellen om nog meer geld uit te trekken om het lijnennet overeind te houden, haalden gisteren geen meerderheid in Provinciale Staten.
Van onze verslaggever Op 22 juli gaat de nieuwe vervoersconcessie in Noord-Holland- Noord in.
Daarbij zitten verbeteringen,  maar ook verslechteringen.
Elf buslijnen worden geheel of gedeeltelijk geschrapt.
Met name het opheffen van de lijn 5 in de Alkmaarse wijk De Hoef en de buslijn 174 tussen Castricum en Egmond aan Zee en enkele scholierenlijnen vielen slecht.
Daarom was al eerder door de PvdA een plan gemaakt om de pijn te verzachten.
Unaniem gingen de Statenleden akkoord met drie miljoen euro extra voor de komende tien jaar. “Daarbij houden we spitsbussen, zoals tussen Castricum en Egmond.
Dat is beter dan geen bussen”, merkte GroenLinks nog op. “Maar het geeft wel aan dat er te weinig geld voor het openbaar vervoer is.”
Een plan van deze partij om nog eens zeven miljoen euro uit te trekken, haalde het niet.
Gedeputeerde Post vond het ook onnodig.
In de 174 zitten buiten de spits maar twee tot drie  passagiers.
Een alternatief is de bus van Egmond naar Alkmaar en de trein naar Castricum.
De lijn 164 krijgt voor scholieren al extra ritten en meer is volgens de school ook niet nodig.
Ook het plan van de SP om dan maar te snijden in de aanleg van wegen en de dienstwagens van de provincie haalde het niet.
De vermeende kaalslag werd niet door andere partijen gedeeld .
Met name buiten de spits zijn de bewuste buslijnen vrijwel leeg.
Een fijnmazig netwerk in een dunbevolkt gebied is te duur.
Een probleem dat in steeds meer delen in het noorden van de provincie speelt.
“Sommige lijnen hadden maar vier passagiers per dag”, stelde het CDA.
Maatwerk zoals belbussen en flexvervoer is volgens de VVD een prima alternatief.
De Texelhopper is daarvan het bewijs, die vervoert nu meer passagiers dan de oude buslijn.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *